Monumentendag voor basisscholen.

Op 9 september brachten 5 groepen 8 van de basisscholen Montfoort een bezoek aan de Johannes de Doperkerk in het kader van de monumentendag.

De kinderen werden na hun welkom geïnformeerd over het waarom deze kerk er nu staat. Aan de hand van een PowerPointpresentatie werden ze vanuit het verleden in het heden gebracht.

Dit jaar was het thema duurzaamheid en de meeste leerlingen waren er wel bekend mee. Ook in kerkgebouw wordt al van nature gekeken naar duurzaamheid van het gebouw en de spullen die we daar als geloofsgemeenschap hebben. Kerkgebouwen zijn meestal niet van recente bouwdatum en voor dit gebouw waren er bijna 100 jaar geleden andere regels en gedachten over duurzaamheid.  Dat wil niet zeggen dat we in die 100 jaar stil hebben gezeten. U leest er meer over op de pagina “10 september Openmonumenten

Met de kinderen zijn we in de kelder wezen kijken naar waar voeger de kachel stond en waar de kolen de kachel ingeschept werden. Toch een beetje spannend, toch geen muizen en spinnen? We zijn ook op de koorzolder wezen kijken waar nu onze nieuwe verwarming staat.

Zo werden nog meer dingen over het gebouw en wat erbinnen staat verteld. 50 minuten zijn wel erg kort en krijgen we lang niet alles verteld.  De volgende klas staat alweer te wachten. Kom nog maar eens terug en dan vertellen we je nog veel meer en zullen we proberen antwoord te geven op al je vragen die je nog hebt.