Monumentendag 10 september 2022. Jaar thema "Duurzaamheid"

Hoe valt er in zo'n groot gebouw nu om te gaan met zo'n thema duurzaamheid?

Toch, als je eens goed rond kijkt, is er al beste het een en ander gerealiseerd in de voorgaande jaren.

Duurzaamheid Johannes de Doperkerk.

• U ziet dat veel banken in deze kerk zijn weggehaald en daar stoelen voor zijn terug geplaatst. Dat is niet alleen omdat de stoelen beter zitten dan een harde bank, de stoelen zijn makkelijk te verwijderen of te verplaatsen waardoor de kerkzaal voor meer doeleinden gebruikt kan worden.
  • De weggehaalde kerkbanken vindt u op verschillende plaatsen weer terug.  Ziet u de hoge houten wanden in de kerkzaal? Deze wanden zijn gemaakt van de rugleuningen van de banken. De één is een bergkast en de ander is de koffiehoek. De zitgedeelten van de banken vindt u voor een deel terug als boekenkast in de boekenspot. Zo zijn diverse meubels gemaakt van dit hout of van andere meubels die een functie hadden. Zo worden de materialen duurzaam ingezet.
  • In 2009 is het interieur van de kerk aangepast, voor een deel staat u erop. Over de betonnen vloer, dat direct op het zand ligt, is een houtenvloer gelegd met linoleum; beide zorgen voor meer isolatie. In het patroon van het linoleum is een aftekening te zien waar vroeger de banken stonden.
  • Bij de afscheiding naar het hoofdaltaar ziet u de communiebanken. Deze banken werden in de jaren 60 uit de kerk gehaald. Een plaatselijke aannemer (vader op zoon) heeft de banken al die tijd op hun werkplaatszolder bewaard met de gedachte ….. ooit. Wat waren we blij dat we ze in 2010, met dank, weer terug konden plaatsen.
  • In de kerkzaal hangen twee grote beeldschermen waarop de orde van dienst, gebeden en liederen zijn af te lezen. Hiermee besparen we veel papier, print, en toner materiaal. De installatie wordt ook gebruikt om de dienst via Internet, “kerkdienstgemist”, uit te zenden.
  • In de hoek van de heilige familie ziet inmiddels twee ledlampen. Deze Ledlampen gaan de huidige gasontladingslampen vervangen; door het gebruik hebben de oude lampen een groot deel van hun lichtsterkte verloren. De lamphouders gaan we opnieuw gebruiken. Er wordt nog geëxperimenteerd met kleurfilters om de kleurstelling van het licht iets aan te passen.
  • Ziet u de mooie glazen puien in de kerk? Deze puien zijn heel functioneel, ze geven meer bruikbare ruimtes, ze doen weinig geweld aan de structuur van de oorspronkelijke kerkzaal en liturgisch centrum, ze geven een mooie spiegeling van de glas in lood ramen maar ze maken ook de kerkzaal kleiner en dat bespaart energie bij het opwarmen van het gebruik van de kerkzaal.
  • Bij de bouw van dit kerkgebouw 1923-1925 is in de kelder een “Mahr” kolenkachel geplaatst om via luchtverwarming de kou uit de kerk te halen. De lucht werd zeer waarschijnlijk met een ventilator al versnelt om voldoende luchtstroom te krijgen. Montfoort is in 1921 geëlektrificeerd.
    De leverancier "Mahr" van de kachel gaf de volgende gegevens ter indicatie:
    • Bij 0 graden buiten, binnen warmte 10 graden.
    • Tussen 0 en -10 graden buiten, binnen warmte 8 graden.
    • Kouder dan -10 graden buiten, binnen warmte 6 graden.
      Dank aan  de firma "Mahr" voor de verkregen informatie van de installatie dat zij in 1924 hebben geleverd.
  • Van kolen zijn we naar olie gegaan en vandaar na 1967 gas. Met de interne verbouwing in 2009 was een nieuw installatie in de kelder niet meer toegestaan. Nu staat er op de koorzolder een luchtverwarmingsinstallatie waar drie in cascade geschakelde cv-ketels, de warmte leveren aan de warmtewisselaar. De verwarmde lucht wordt via nozzles de kerkzaal ingeblazen. De nozzels ziet u in de kantelen op de koorzolder. Ook deze efficiëntie stappen dragen bij aan de duurzaamheid van dit kerkgebouw.
  • In de jaren 2016-2018 zijn de ramen en de aansluitingen op de muren ervan gerestaureerd en enkele niet goed sluitende elementen zijn uit de ramen verwijderd. Hierdoor hebben we minder warmtelek naar buiten.
  • Boven de duren bij de ingang hebben we een warmtegordijn. In het geval van grote kou kunnen we, door het gebruik van deze muur veel warmteverlies voorkomen bij het in- en uitgaan van het kerkgebouw.