Orgel

Dit mooie orgel van Fama & Raadgever is in februari 1997 in deze kerk geplaats in de Noordzijbeuk; in 2009 is het verplaatst naar de huidige locatie. Het instrument is in 1971 gemaakt naar het mechanische sleepladensysteem en heeft een opvallend milde intonatie.

Het orgel is afkomstig van de Stichting Rotterdamse muziekschool “Centrum voor kunstzinnige vorming”, Dalweg 5 te Rotterdam.

Het orgel is gebouwd naar het plan van de heren J.A. Keppel en A. Verweerd; doel: het geven van lessen, als studiegelegenheid en begeleidingsinstrument voor kleine ensembles.
De opdracht voor de bouw werd gegeven door de heer J.L. Serlier, zakelijk adj.dir., op 28 juni 1967. Het orgel is geplaatst in het lesgebouw Oostzeedijk 90 te Rotterdam in maart 1971, afgenomen door de heren Verwoerd en Keppel op 16 maart en feestelijk in gebruik genomen op 26 mei 1971. In oktober 1980 is het orgel verplaatst van de Oostzeedijk naar de Dalweg.

Orgelkast

De orgelkast is gemaakt van eiken en mooi afgewerkt; er zijn twee kassen: één voor het pijpwerk van het hoofdwerk en het nevenwerk, een tweede voor het pedaal; beide kassen zijn gescheiden door een stem/looppad. Het front, is mooi geornamenteerd en de verhouding is ondanks dat het instrument laag is, in goede proporties. Afmetingen; 3,15 mtr. hoog, 2,85 mtr. breed en 3 mtr. diep, inclusief pedaal en orgelbank. De versieringen boven de frontpijpen zijn ontworpen door de Utrechtse beeldhouder en kunstschilder Waldy Vastrick

Klaviatuur

De klaviatuur is gesitueerd aan de frontzijde met de registertrekkers aan beide zijden van de manualen. De speelaard van het instrument is voortreffelijk en mechanisch. Het orgel heeft een gecombineerde windlade voor manuaal I en II.

Pijpwerk

Het pijpwerk is mooi gemaakt en heeft een goede toonvorming . Al het pijpwerk is van orgelmetaal ook de Subbas 16 vt.

Dispositie

Fagot

16 vt

16 vt

In het kerkgebouw stond voorheen op de koorzolder een orgel van fa. B. Pels & Zn. Dit orgel werd in 1939 aangeboden aan de toenmalige pastoor C. Spaan t.g.v. zijn 40-jarig priesterfeest bij de bouw van het orgel werd o.a. pijpwerk gebruikt, dat afkomstig was uit het orgel uit de oude kerk. Dit orgel was in 1805 gebouwd door Abraham Meere.

Het Pelsorgel werd sinds 1997 niet meer gebruikt. In april 2008 zijn in totaal 9 stemmen (het historisch pijpwerk) verkocht voor restauratie van het Meere-orgel in de Bethelkerk te Urk.

Foto orgel 2007